Bookstagram
Bookstagram
Литературният клуб, който се разраства в социалните медии
Дори ако любителите на ненатрапчивата литература намират тенденцията за повърхностна, феновете на книгите твърдо вярват, че снимките на книги, подредени в Instagram, насърчават хората да четат. Трима млади представители обясняват защо.
Книги, заобиколени от свещи, пухкави възглавници и одеяла; книги и сладки кученца; книги с цветя или тикви, с хубава чаша чай или перфектно капучино, подредени по цвят на лавица или държани с любов от усмихнат любител на литературата – точно такива аранжировки ще намерите в акаунта на „букстаграмърите“.
Общността на любителите на книгите в Instagram се отнася в най-общ смисъл до „поставянето на корицата на книгата в удобен контекст“, обяснява Беренике Вой от хамбургското издателство Карлсен, което е специализирано в печата на книги за младежи и деца, комикси и манга1. Тя добавя: „Повечето от изображенията предават концепцията за начин на живот тип „hygge2“.“
Bookstagram – хобито, изискващо време
Ако сте алергични към нещо, дори не толкова свързано с тази актуална датска дума – hygge означава „небрежен уют“ – не сте създадени за общността на Bookstagram. „Не разпространявайте негативност“, препоръчва Джеси Сийб, известна в Instagram като @witcherybooks. Тя също така съветва феновете, които искат да бъдат успешни букстаграмъри, „да останат верни на себе си, да правят това, което им се иска, да продължават напред“.
Сийб, която вече има 15 000 последователи в Instagram, прави акаунта си през 2016 г. на 18-годишна възраст. Тя се опитва да прекарва по три-четири часа на ден за профила си. Успява да направи това наред с обучението си по литература в
университета и работата си на непълно работно време. Въпреки че се надява някой ден да си намери работа в книжната индустрия, тя иска да продължи Instagram като хоби: „Би било твърде голям натиск като работа“, казва тя за DW.
Докато проучванията на Сийб включват работа с класическа литература, нейните любими жанрове остават фентъзи и младежка литература. Чудно е дали дейностите й в Instagram не отнемат твърде много от времето й за четене, тъй като списъкът с книгите, които трябва да прочете за обучението си, е доста дълъг. „Това е така“, признава инстаграмърката. Но в същото време тя подчертава, че Bookstagram „всъщност те кара да искаш да четеш много“.
Особеностите на публикациите в инстаграм
Запалените книголюбители, които разчитат на традиционните рецензии на книги да им помогнат да изберат следващото си четене, може да отхвърлят стилизираните корици на книги. Но всичко е въпрос на гледна точка, казва Сийб. Тъй като в сравнение с модерните инстаграмъри например, които се интересуват само от това да предизвикат възможно най-много положителни реакции, публикациите на букстаграмърите са по-дълги и също така включват дискусии за книги.
„Книгата все още е културно богатство, все още предизвиква мисълта. Всеки може да изгради собствено мнение за нея“, обяснява Сийб. В коментарите се обсъжда това какво е било съдържанието или различните главни герои, или какво е било проблематично в книгата.“
Именно търсенето на общност от фенове на книгите привлича вниманието на Сийб в Instagram: „Нямаше с кого да говоря за книгите, защото израснах в малко село. Имаше млади хора, които се интересуваха от всякакви неща – само не и от книги. И тогава започнах да го правя. Мислех си, че може да има хора, които обичат книгите толкова, колкото и аз. Това си беше необходимо.“
Тази общност от любители на книгите е международна. В момента има повече от 36 милиона публикации с хаштаг #bookstagram. Сцената на Bookstagram също се разраства всеки ден в немскоговорящите страни. Докато преди пет години има само 100-200 книжни блогъри, Беренике Вой от издателство „Карлсен“ в момента оценява техния брой на 2000-3000.
От хоби-букстаграмър до професионалист
Не такива привилегии довеждат Нилс Кюхмайстер, известен още като @bunteschwarzweisswelt, в Bookstagram: „Не правя това, за да вземам книги безплатно. Когато започнах, дори не знаех, че такова нещо съществува“, защитава се той . Това се случва през 2014 г., когато Нилс е само на 14 години. Просто му харесва да бъде креативен и да публикува снимки. Постепенно той насочва вниманието си към книгите.
С повече от 33 000 последователи той вече е един от най-популярните букстаграмъри в Германия. „Мразя да ме наричат инфлуенсър“, казва той.
Трудно е да се прецени истинското въздействие на букстаграмърите, защото твърде много различни фактори влияят на продажбите на книги, обяснява Вой. Въпреки това в тази връзка издателите следят какво се случва в социалните медии.
Джеймс Тревино – звезда сред букстаграмърите
Една от топ звездите на сцената на bookstagramm е Джеймс Тревино. Той е събрал цели 233 000 последователи като използва книги за създаване на скулптури и пейзажи, свързани с известни истории. Другата тенденция в Instagram, наречена „книжно порно“, са снимките, в които човек лежи до отворени книги.
Критиците могат да твърдят, че подобни публикации в Instagram ще използват книгата само като реквизит и няма да насърчават хората да я четат. Но Нилс не вижда никакво противоречие тук: „По-добре е от нищо“, казва той. „Ако можете да комбинирате творчеството с четенето на книги и да обменяте идеи, защо не?“
Докато смъртта на печатната книга се предсказва по целия свят вече десетилетие, тези дигитални профили показват, че „Поколение Z“, родено между 1997 и 2012 г. и израснало с дигитални медии, все още много цени притежаването на хартиени книги. В крайна сметка снимките от електронни книги не са толкова лесни за Instagram.
А книгите, изложени на лавица – независимо дали са прочетени до края или не – продължават да говорят много и за самоличността на човека. Точно това букстаграмърите искат да споделят с целия свят – или поне със своите десетки хиляди последователи.
1японската дума за комикси и карикатури
2Хюга е датска и норвежка дума за чувство на уют, удовлетворение и сигурност
Източник:
″Bookstagram″: Der Literaturclub in den Sozialen Medien wächst | Bücher | DW | 23.10.2019