Магията на критското хоро
Не е случайно, че критското хоро е магическо. То въплъщава в себе си страст, патриотизъм, войнственост, любов и мъка. Историята ни показва различни доказателства за наличието на магия в този танц. Докато танцува, душата пее, плаче и се извисява.
Съществуването на критското хоро датира още от древността, когато се е смятало, че куретите имали обреди, които били съпровождани с оглушителен шум и танци с оръжие в ръка. По-късно този шум и танци били свързани с шума, който правели, за да заглушат гласа на младенеца Зевс и така да го спасят от Кронос. Според древногръцката митология куретите нар. още демони били жреци на Зевс на остров Крит.

Доказателство за древността на критското хоро е наличието на извори, показващи пирихиос хоро като един от най-рано съществуващите по тези земи танц. В началото си същността на това хоро била за военни действия, за повдигане на духа на гръцките войници преди битка. Танцува се с цялото бойно снаряжение и в кръг. По-късно във времето в хорото се добавя и женската фигура.
В гръцкото културно наследство е известно, че от остров Крит са дошли 25 народни хора, от които пет са най-популярни, а именно – ширто (συρτός), пендозали (πεντοζάλης), суста (σούστα), малевизиотика (μαλεβιζιώτικα) и сигано (σιγανός).
Каква е историята на тези хора? Защо се танцуват и каква магия носят, ще ви разкажа в следващите редове.

Първото от петте най-известни хора на остров Крит е ширто (συρτός). Този танц е едновременно революционен, но и дискретен. Наименованието “συρτός” идва от гръцката дума “σέρνω”, която означава “тегля, повличам”. И така първият на хорото “повлича” втория, след това вторият “повлича” третия и т.н. Още относно наименованието на хорото можем да открием от самите стъпки. То се танцува със срамежливи и дискретни стъпки без много повдигане на краката, за да не се губи връзката със земята. Първото хоро ширто е танцувано в Ханя, затова е наричано още ханиотикос. Музикалният му размер е 4/8. От падането на Константинопол до сега това хоро намира място на всеки повод. Смята се, че водачът на хорото е главата на семейството, след това повлича и останалите от семейството като опашката на хорото е отново мъж. Водачът на хорото повлича останалите като използва кърпичка и задължително след него е и домакинята на дома.

Следващото по популярност хоро е пендозали (πεντοζάλης). То спада в категорията на по-живите и скокливи танци. Той е вид военен танц, който представлява критската мъжка храброст. Танцува се с ръце, поставени на раменете и в отворен кръг. Нарича се пендозали (πεντοζάλης), заради петата му стъпка, която води до виене на свят. Друга теория за произхода на името е в символиката с поредната пета надежда на критяните за освобождаване от турците. Според традицията това хоро придобива съвременната си форма след Въстанието на Даскалоянис през 1770г. Поставянето на ръцете върху раменете символизира някогашната военна доблест и доверието на войниците един към друг.

Номер три в нашата класация е хорото суста (σούστα). Отново един много стар танц, който произлиза като военно хоро. Размерът му е 2/4. В началото е било мъжко хоро. Танцува се по двойки като на по-късен етап се добавя женската фигура. Това е танцът на любовта. Наименованието на хорото идва от италианската дума “susta”, която означава “пружина”, защото тялото по време на танца извършва движения, наподобяващи навиване на пружина. Отново едно живо и енергично хоро.

Продължаваме с хорото наречено малевизиотика (μαλεβιζιώτικα). То носи името си от района, в който се появява първоначално в близост до Ираклио. Отново живо и енергично хоро с размер 2/4. Танцува се от мъже и жени заедно в осем стъпки в посока напред и осем стъпки в обратна посока. Доказателство за появата на хорото са извори, показващи неговото наличие още от времето на Минойската цивилизация. Повече за нея можете да видите от тук. В много от случаите това хоро се води от жена и винаги хваната за ръка с мъжа. Тя е с грациозни и женствени движения.
Сигано (σιγανός) е последното хоро от нашата критска класация. Това е бавен танц с тежки стъпки, който се танцува от мъже и жени в кръг. Оприличава се с танц, който се танцува по време на излизането на Тезей от лабиринта в Кносос. Магическо критско хоро с бавна музика. Лирата е един от основните инструменти за музиката на този танц. Смята се, че се е появил по времето на турското владичество в Крит. Но няма точни източници за появата на това хоро.

Музиката и танцът изразяват различни емоции. Те съпровождат магията, която можете да усетите само на остров Крит. Избягайте от реалността и се отдайте на музиката, почувствайте магията на критското хоро.